vrijdag 12 augustus 2011

Uitje

 
3 x sport, 4 x sneeuw. Dat biedt het microformaat tv'tje op deze kale kamer in het wonderlijkste hotel waar ik ooit verbleef. Woensdagochtend om 9.00 in Monnickendam op cursus zijn? Hier kan ik mijn nieuwe levensmotto toepassen: "Maak er gewoon een uitje van!" Ik arriveer dinsdagavond in het pikkedonker, na een lange werkdag, een lange rit en een lange file, uiteindelijk met een lang gezicht bij de jachthaven. Italiaanse en Poolse jongeren hangen luidruchtig over balkons of klonteren samen voor de entree, elk een sigaret in de hand. In de donkere bar kijken een paar eenzame oudere mannen op als ik binnen kom - en me meteen weer uit de voeten maak. Chinese oma's schuifelen door de rustieke receptie langs namaaketalages in de stijl van Anton Pieck. De receptioniste geeft me een miniatuurklomp waaraan de kamersleutel bungelt en waarschuwt voor de gevoeligheid van de rookmelder. "Roken alleen op het balkon met de schuifdeur dicht; douchen met de badkamerdeur dicht, vanwege stoom". Als ik braaf heb geknikt op haar instructies, gebaart ze me de weg.
 
Voorbij het Anton Pieckgedeelte houdt alle illusie van sfeer op. Tientallen meters gang strekken zich voor me uit; vloeren van dofgrijze tegels, bakstenen muren. Een saaie houten trap. En weer tientallen meters gang. Het geheel houdt het midden tussen een jeugdherberg en een gesticht. De oververwarmde kamer zelf is minimalistisch met als enige 'luxe' het sport- en sneeuwtv'tje. En een dubbel bed. In een single room. Hoe breed kun je slapen?

Na een verkwikkende slaap en een douche zonder waterdruk begeef ik me naar het ontbijtbuffet. In de ontbijtzaal zijn tientallen Chinezen aangeschoven. Ze eten en praten tegelijkertijd en luidruchtig, zoals het Chinezen betaamt. Een oudere vrouw staat plotseling op, loopt luid pratend naar een andere tafel en lijkt een jong knap meisje streng toe te spreken. Meer mensen komen er omheen staan. Het meisje eet onverstoorbaar door, terwijl ik zit te wachten op een fikse ruzie of zelfs een handgemeen. Maar het loopt met een sisser af.
 
Ik ga maar inpakken en begeef me naar de cursuslocatie. Van enig toeristisch of anderszins gezellig vermaak is 0,0 terecht gekomen. Okee, het was een uitje. Wel een beetje een zuur uitje.
 
 
30-03-2011

Geen opmerkingen:

Een reactie posten